۱۶
شهریور ۰۰
آشنایی با اهداف آموزشی بر اساس تفکیک دروس (برای هنرجویان دوره هفت ماهه فیلمسازی)
مدیر سایت
|
۱۶ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۵۵
- گام اول:
- آشنایی با سینما:
- آشنایی با چگونگی پیدایش و شکلگیری سینما
- آشنایی با گسترش تکنولوژیک سینما
- آشنایی با گسترش و تحولات زبان سینما
- آشنایی هنرجو با ژانرهای سینمایی
- آشنایی هنرجو با مراحل مختلف و عوامل متعدد تولید یک فیلم بلند سینمایی
- آشنایی با تاریخ سینما ایران
- آشنایی هنرجو با فیلمکوتاه و تفاوت آن با دیگر شکلهای سینمایی
- عکاسی:
- شناخت نور
- ساختار دوربین و ثبت تصویر
- آشنایی با مفهوم نوردهی و عوامل کنترل شدت نور در دوربین
- دمای رنگی نور
- عدسیها
- ترکیببندی
- تک عکس، مجموعه عکسف فتورمان
- کارگاه تجربه اول:
- کشف کنیم و لذت ببریم، هنرجو باید در تجربهی تولید یک فیلم ساده و ابتدایی مشارکت کند.
- ترمیم کنیم و لذت ببریم، از طریق مشارکت در کار، نشاط و اشتیاق و ارتباط گروهی میان هنرجویان ایجاد شود
- ببینیم و لذت ببریم. تماشای فیلم به همراه مابقی هنرجویان
- گام دوم:
- کارگاه ایده تا فیلمنامه:
- تفاوت فیلمنامه با قصه،روایت، رمان و نمایش نامه به لحاظ ماهیت کلی و تقویت ایجاد هویت مستقل برای فیلمنامه کوتاه
- زاویه دید و نوع نگاه به وقایع اطراف، تفاوت نگاه کردن و دیدن، مشاهده نویسی، گزارش نویسی
- گزارش نویسی
- ایدهیابی، ایدهخام، اهمیت و ماهیت بالقوه ایده، ایده دوسطری، ایده ناظر و انواع آن، ایده و ضد ایده، مراحل تحول ایده، بسط و گسترش ایده تا رسیدن به پیرنگ یا PLOTمشخص، نگارش طرح تا خلاصه صحنه
- راز –آشکارسازی –صحنههای الزامی _پیوستگی روایت-تداوم موقعیت و زمان –چرخش نهایی – پایان باز و بسته و...
- عناصر فیلمنامه کوتاه،
- کنشACTION ،کنش داستان، کنش شخصیت، کنش عناصر درگیر، موقعیتSituation
- فضا Mood ،فضاسازی و عوامل مؤثر در آن، گفتگو Dialogue
- ایجازBrevity ، عنصر لازم الاجرا در فیلمکوتاه، ایجاز در وقایع، ایجاز در شخصیت، ایجاز در گفتگو
- ساختار فیلم نامه کوتاه: الف) روند کلاسیک، شاه پیرنگ، شروع و پایان در فیلمکوتاه. ب) خرده پیرنگ،(مینی مالیسم). ج)روند ساختار شکن، ضد پیرنگ
- انواع فیلم نامه کوتاه: الف) شخصیت محور ب) موقعیت محور ج) شبه بلند
- نگارش فیلمنامه مستند با توجه به انواع فیلم مستند: پرتره-گزارشی-آموزشی- اجتماعی و...ساختار فیلمنامه مستند
- فیلم نامه اقتباسی، فرایند تغییر متن ادبی به متن نمایشی، یافتن شخصیت ها و تغییر شکل آن ها، یافتن کنش داستان، یافتن صحنه ها و تغییر چیدمان آنها، تغییر و حذف و اضافه دیالوگها
- تمرین کارگاهی مطالب و تجربههای انجام شده
- کارگردانی:
- فیلمسازی چیست؟ ساخت فتو رمان
- طرح اهمیت روال و توالی تصاویر در داستانگویی در فیلم. اهمیت توجه به حرکت و زمان در سینما.
- تداوم جهت
- درک انواع تدوام ها
- موقعیت، اندازه ها و زوایای نما
- حرکتهای دوربین
- کاربرد اصول قبلی و نگارش برشنامه (شوتینگ سکریپت)
- تمرین نوشتن برشنامه
- برنامه ریزی تولید
- پیش تولید و تمرین
- آشنایی نزدیک با یک تولید ساده، آشنا شدن با پیچ و خم ها و درگیر شدن عملی برای درک درست از تولید
- پس از تولید
- فیلمبرداری:
- دوربین های دیجیتال چگونه کار می کنند
- نوردهی تصویر
- رنگ و فیلترها
- لنزها
- عمق میدان
- نورپردازی
- ترکیب بندی
- حرکت
- تصحیح رنگ و نور
- تمرین های اجرایی
- نشست فیلم کوتاه و گفتگو:
- تحلیل ساختار کلاسیک در فیلمهای کوتاه
- تحلیل ساختارشکنی در فیلمهای کوتاه
- آشنایی با فیلمهای کوتاه مینیمال
- آشنایی با فیلمهای کوتاهی که ساختار تجربی دارند
- آشنایی با فیلمهای کوتاهی که متکی بر ایدهای ناب و جذاب هستند نه قصه
- آشنایی با فرم ها و ساختارهای متفاوت
- آشنایی با فیلم کوتاه بدون دیالوگ
- آشنایی با فیلم اقتباس شده از یک داستان
- آشنایی با فیلم کوتاه مستند
- تدوین
- آشنایی با فرمتهای اصلی فیلم و واژههای ابتدایی و اصولی برای شروع کار تدوین. تدوینگر کیست؟
- نظم و ترتیب دادن به راشها در پریمیر، برش نرم یعنی چی؟ تعریف مچ کات. تاریخچه تدوین
- آماده کردن محیط نرمافزار – work space چیست؟ کنترل نگاه مخاطب، تاثیر و ارتباط نماها
- اصل تدوام کاتهای حرکتی
- دستهبندی راشها بر اساس فیلمنامه و برگهی منشی صحنه
- چطور در پریمیر سکانس بسازیم؟ نسخهی اسمبل چیست؟
- آشنایی با پنل افکت کنترل - جامپ کات
- هم پوشانی صدا – J Cut و L Cut
- تدوین صحنههای دیالوگ – شات و ریورسشات
- SMASH کات چیست؟ ( کاتهای ضربهای)
- تکنیکهایی برای جلب توجه مخاطب
- کراس کاتینگ
- اینتر کاتینگ
- دیزالو
- وایپ
- Invisible Cut
- IRIS Cut
- فاینکات کردن فیلم یعنی چه؟ تفاوت رافکات و فاینکات
- نقش کارگردان در فاینکات
- آماده کردن نسخه برای صداگذاری و اصلاحرنگ
- آموزش ساخت تیتراژ – نحوهی اکسپورت گرفتن
- صدا:
- فیزیک صوت و مفاهیم پایه صدا
- آشنایی با تجهیزات ضبط و پخش صدا
- کاربرد انواع میکروفون – کابل و رابطهای (کانکشنهای) صوتی
- میکسر صدا و امکانات آن – مفاهیم صدای دیجیتال
- تئوری زیباییشناسی صدا در سینما
- مراحل ضبط تا پخش صدا در سینما – زیباییشناسی صدا در سینما
- نرمافزار صداگذاری
- آشنایی عملی با ضبط صدای سر صحنه فیلم
- کارگاه تدوین و صدا:
- خواندن گروهى فیلمنامه، بازبینى و انتخاب راشهاى مناسب و سپس گفتگو پیرامون انتخاب الگوى مناسب براى تدوین
- سینک دیالوگها بر راشهاى انتخاب شده، رافکات و در آخر دستیابى به شکل نهایى تدوین. سپس تصمیم و گفتگو درباره ایدههاى صداگذارى خلاق
- باندسازى و صداگذارى بر روى فیلم تدوین شده و در نهایت مقایسه کار انجام شده با فیلم اصلى
- گام سوم:
- کارگاه فیلمسازی مستند:
- فیلم مستند چیست؟ و چرا فیلم مستن میسازیم؟ مستند چه کمکی به ما و دیگران میکند؟
- ایده، موضوع و فیلمنامه در فیلم مستند.
- تحقیق در فیلم مستند برای چیست؟ با تحقیق چه چیزی باید بدست آورد؟
- ساختار مستند، گسترش طرح، شخصیت و درام
- فیلمبرداری از موضوع انتخاب شده
- کشف ساختار جدید بر اساس راشها
- کارگاه فیلمسازی داستانی:
- مقدمات و کالبد شکافی فیلمنامهها
- بازدید از لوکیشنها و بررسی آنها
- دکوپاژ - نوشتن برشنامه (شوتینگ سکریپت) - ترسیم پلان کف
- اهمیت بودجه: تولید جمع و جور، انتخاب عوامل – تهیهی امکانات – هزینهها – زمانبندی تولید، رج زدن نماها
- تولید – شروع فیلمبرداری- تمرینها - سرکشی مربی به صحنههای گروهها و نظارت بر پیشرفت آنها طی روزهای فیلمبرداری
- دیدن راشها – تدوین
- دیدن کارهای نهایی و بحث - نتیجه گیری - پیشنهاد برای اصالحات
- کارگاه فیلمسازی تجربه گرا:
- شیوههای بیانی و تفاوت و امکان بیانگری گوناگون
- درک به مطالعه و پیگیری مستمر
- اهمیت رویا متناسب با جریان تاریخی آن در آثار تولید شده است
- آشنایی هنرجویان با ریتم
- آشنایی تاریخی مختصر با سینمای تجربه گرا
- آشنایی با فیلم رایانه ای
- بررسی و رفع نواقص ایدههای هنرجویان
طبقه بندی موضوعی
- سینما تک (۶)
- اخبار (۱۵)
- تولیدات انجمن (۴)
- تور عکاسی (۰)
- نشست عکاسی (۰)
- مروری بر اثار (۱)