آشنایی با اهداف آموزشی بر اساس تفکیک دروس (برای هنرجویان دوره هفت ماهه فیلمسازی)

 اخبار

 

 

  1. گام اول:
  • آشنایی با سینما:
  • آشنایی با چگونگی پیدایش و شکل‌گیری سینما
  • آشنایی با گسترش تکنولوژیک سینما
  • آشنایی با گسترش و تحولات  زبان سینما
  • آشنایی هنرجو با ژانرهای سینمایی
  • آشنایی هنرجو با مراحل مختلف و عوامل متعدد تولید یک فیلم بلند سینمایی
  • آشنایی با تاریخ سینما ایران
  • آشنایی هنرجو با فیلم­کوتاه و تفاوت آن با دیگر شکل­های سینمایی

 

  • عکاسی:
  • شناخت نور
  • ساختار دوربین و ثبت تصویر
  • آشنایی با مفهوم نوردهی و عوامل کنترل شدت نور در دوربین
  • دمای رنگی نور
  • عدسی­ها
  • ترکیب­بندی
  • تک عکس، مجموعه عکسف فتورمان

 

  • کارگاه تجربه اول:
  • کشف کنیم و لذت ببریم، هنرجو باید در تجربه­ی تولید یک فیلم ساده و ابتدایی مشارکت کند.
  • ترمیم کنیم و لذت ببریم، از طریق مشارکت در کار، نشاط و اشتیاق و ارتباط گروهی میان هنرجویان ایجاد شود
  • ببینیم و لذت ببریم. تماشای فیلم به همراه مابقی هنرجویان

 

  1. گام دوم:
  • کارگاه ایده تا فیلم­نامه:
  • تفاوت فیلم­نامه با قصه،روایت، رمان و نمایش نامه به لحاظ ماهیت کلی و تقویت ایجاد هویت مستقل برای فیلم­نامه کوتاه
  • زاویه دید و نوع نگاه به وقایع اطراف، تفاوت نگاه کردن و دیدن، مشاهده نویسی، گزارش نویسی
  • گزارش نویسی
  • ایده­یابی،  ایده­خام، اهمیت و ماهیت بالقوه ایده، ایده دوسطری، ایده ناظر و انواع آن، ایده و ضد ایده، مراحل تحول ایده، بسط و گسترش ایده تا رسیدن به پیرنگ یا   PLOTمشخص، نگارش طرح تا خلاصه صحنه
  • راز آشکارسازی صحنه­های الزامی _پیوستگی روایت-تداوم موقعیت و زمان چرخش نهایی پایان باز و بسته و...
  • عناصر فیلم­نامه کوتاه،
  • کنشACTION   ،کنش داستان،  کنش شخصیت، کنش عناصر درگیر، موقعیتSituation 
  • فضا Mood  ،فضاسازی و عوامل مؤثر در آن، گفتگو Dialogue
  • ایجازBrevity  ، عنصر لازم الاجرا در فیلم­کوتاه، ایجاز در وقایع، ایجاز در شخصیت، ایجاز در گفتگو
  • ساختار فیلم نامه کوتاه: الف) روند کلاسیک، شاه پیرنگ، شروع و پایان در فیلم­کوتاه. ب) خرده پیرنگ،(مینی مالیسم). ج)روند ساختار شکن، ضد پیرنگ
  • انواع فیلم نامه کوتاه: الف) شخصیت محور ب) موقعیت محور ج) شبه بلند              
  • نگارش فیلم­نامه مستند با توجه به انواع فیلم مستند: پرتره-گزارشی-آموزشی- اجتماعی و...ساختار فیلم­نامه مستند
  • فیلم نامه اقتباسی، فرایند تغییر متن ادبی به متن نمایشی، یافتن شخصیت ها و تغییر شکل آن ها، یافتن کنش داستان، یافتن صحنه ها و تغییر چیدمان آن­ها، تغییر و حذف و  اضافه دیالوگ­ها 
  • تمرین کارگاهی مطالب و تجربه­های انجام شده

 

  • کارگردانی:
  • فیلم­سازی چیست؟ ساخت فتو رمان
  • طرح اهمیت روال و توالی تصاویر در داستانگویی در فیلم. اهمیت توجه به حرکت و زمان در سینما.
  • تداوم جهت 
  • درک  انواع تدوام ها
  • موقعیت، اندازه ها و زوایای نما
  • حرکت­های دوربین
  • کاربرد اصول قبلی و نگارش برشنامه (شوتینگ سکریپت)
  • تمرین نوشتن برشنامه
  • برنامه ریزی تولید
  • پیش تولید و تمرین
  • آشنایی نزدیک با یک تولید ساده، آشنا شدن با پیچ و خم ها و درگیر شدن عملی برای درک درست از تولید
  • پس از تولید

 

  • فیلم­برداری:
  • دوربین های دیجیتال چگونه کار می کنند
  • نوردهی تصویر                                                       
  • رنگ و فیلترها
  • لنزها
  • عمق میدان
  • نورپردازی
  • ترکیب بندی
  • حرکت
  • تصحیح رنگ و نور
  • تمرین های اجرایی

 

  • نشست فیلم کوتاه و گفتگو:
  • تحلیل ساختار کلاسیک در فیلم‌های کوتاه
  • تحلیل ساختارشکنی در فیلم‌های کوتاه
  • آشنایی با فیلم­های کوتاه مینیمال
  • آشنایی با فیلم­های کوتاهی که ساختار تجربی دارند
  • آشنایی با فیلم­های کوتاهی که متکی بر ایده‌ای ناب و جذاب هستند نه قصه‌
  • آشنایی با فرم ها و ساختارهای متفاوت
  • آشنایی با فیلم کوتاه بدون دیالوگ
  • آشنایی با فیلم اقتباس شده از یک داستان
  • آشنایی با فیلم کوتاه مستند

 

  • تدوین
  • آشنایی با فرمت­های اصلی فیلم و واژه­های ابتدایی و اصولی برای شروع کار تدوین. تدوینگر کیست؟
  • نظم و ترتیب دادن به راش­ها در پریمیر، برش نرم یعنی چی؟ تعریف مچ کات. تاریخچه تدوین
  • آماده کردن محیط نرم­افزار work space  چیست؟ کنترل نگاه مخاطب، تاثیر و ارتباط نماها
  • اصل تدوام کات­های حرکتی
  • دسته­بندی راش­ها بر اساس فیلم­نامه و برگه­ی منشی صحنه
  • چطور در پریمیر سکانس بسازیم؟ نسخه­ی اسمبل چیست؟
  • آشنایی با پنل افکت کنترل  - جامپ کات
  • هم پوشانی صدا J Cut     و  L Cut
  • تدوین صحنه­های دیالوگ شات و ریورس­شات
  • SMASH  کات چیست؟ ( کات­های ضربه­ای)
  • تکنیک­هایی برای جلب توجه مخاطب
  • کراس کاتینگ
  • اینتر کاتینگ
  • دیزالو
  • وایپ
  • Invisible Cut
  • IRIS Cut
  • فاین­کات کردن فیلم یعنی چه؟ تفاوت راف­کات و فاین­کات
  • نقش کارگردان در فاین­کات
  • آماده کردن نسخه برای صدا­گذاری و اصلاح­رنگ
  • آموزش ساخت تیتراژ نحوه­ی اکسپورت گرفتن

 

  • صدا:
  • فیزیک صوت و مفاهیم پایه صدا
  • آشنایی با تجهیزات ضبط و پخش صدا
  • کاربرد انواع میکروفون کابل و رابط­های (کانکشن­های) صوتی
  • میکسر صدا و امکانات آن مفاهیم صدای دیجیتال
  • تئوری زیبایی­شناسی صدا در سینما
  • مراحل ضبط تا پخش صدا در سینما زیبایی­شناسی صدا در سینما
  • نرم­افزار صداگذاری
  • آشنایی عملی با ضبط صدای سر صحنه فیلم

 

  • کارگاه تدوین و صدا:
  • خواندن گروهى فیلم­نامه، بازبینى و انتخاب راش­هاى مناسب و سپس گفتگو پیرامون انتخاب الگوى مناسب براى تدوین
  • سینک دیالوگ­ها بر راش­هاى انتخاب شده، راف­کات و در آخر دستیابى به شکل نهایى تدوین. سپس تصمیم و گفتگو درباره ایده­هاى صداگذارى خلاق
  • باند­سازى و صداگذارى بر روى فیلم تدوین شده و در نهایت مقایسه کار انجام شده با فیلم اصلى

 

  1. گام سوم:
  • کارگاه فیلم­سازی مستند:
  • فیلم مستند چیست؟ و چرا فیلم مستن میسازیم؟ مستند چه کمکی به ما و دیگران می­کند؟
  • ایده، موضوع و فیلم­نامه در فیلم مستند.
  • تحقیق در فیلم مستند برای چیست؟ با تحقیق چه چیزی باید بدست آورد؟
  • ساختار مستند، گسترش طرح، شخصیت و درام
  • فیلمبرداری از موضوع انتخاب شده
  • کشف ساختار جدید بر اساس راش­ها

 

  • کارگاه فیلم­سازی داستانی:
  • مقدمات و کالبد شکافی فیلمنامه­ها
  • بازدید از لوکیشن­ها و بررسی آنها
  • دکوپاژ - نوشتن برشنامه (شوتینگ سکریپت) - ترسیم پلان کف
  • اهمیت بودجه: تولید جمع و جور، انتخاب عوامل تهیه­ی امکانات هزینه­ها زمان­بندی تولید، رج زدن نماها
  • تولید شروع فیلم­برداری- تمرین­ها - سرکشی مربی به صحنه­های گروه­ها و نظارت بر پیشرفت آنها طی روزهای فیلم­برداری
  • دیدن راش­ها تدوین
  • دیدن کارهای نهایی و بحث - نتیجه گیری - پیشنهاد برای اصالحات

 

 

 

  • کارگاه فیلم­سازی تجربه ­گرا:
  • شیوه­های بیانی و تفاوت­ و امکان بیانگری گوناگون
  • درک به مطالعه و پیگیری مستمر
  • اهمیت رویا متناسب با جریان تاریخی آن در آثار تولید شده است
  • آشنایی هنرجویان با ریتم
  • آشنایی تاریخی مختصر با سینمای تجربه گرا
  • آشنایی با فیلم رایانه ای
  •   بررسی و رفع نواقص ایده­های هنرجویان

 

 

 

تعداد بازدید: ۴۵۳